Kvål Auto blogger om aktuelle saker og testkjører spesielle biler. Følg med på KvålBloggen

Audi TT RS - Ren kjøreglede!

TT på steroider

Audi TT RS


En råtass Audi TT i RS utgave. RS bokstavene klinger godt for alle som er Audi kjennere. Mange kjenner godt til RS4 og RS6 og lurer nok godt på hva Audi har fått til med en TT i samme drakt. Først av alt vil kjennere nikke godt til å få tilbake en 5 sylinder rekkemotor. Dette er ren og skjær nostalgi for Audi fans. Motoren er selvsagt ny fra bunn av, men det vekker følelser likevel.

kle 0851large
Kvål Auto har her fått gleden av å teste et eksemplar av Audi TT RS. Det første vi merker oss når vi starter turen er selvsagt lyden. En 5 syl rekkemotor gir en særegen lyd som skiller seg litt fra andre. En får litt "race" inspirasjon og en kjenner på oss at dette blir en spennende tur. Vårt testeksemplar har manuell girkasse. For mange vil det være negativt, men den særdeles presise girkassen og clutchen gir oss bare gode følelser.

Vi ser straks at dette er en unik bil. Turbotrykkmåler sammen med rundetidtaker i displayet gir klare føringer til at dette er en sportsbil. Motoren er svært fleksibel og drar bra gjennom hele turtallsregisteret opp til 7000 omdreininger. Det er en egen sport knapp som åpner spjeld i eksosen og gir mer lyd og samtidig forbedrer gassresponsen.

Designet skiller seg også ut fra ordinære TTèr med felger, luftinntak i front, vinge bak og dekaler osv. Den ser lav og tøff ut. Styringen er svært presis og noe av det beste jeg har prøvd.
KLE_0816
Understellet er fast, men ikke for hardt. Turen vår gikk i perioder til fjells, og noen kilometer hadde svært dårlig veidekke. Selv her absorberer bilen ujevnheter godt, og en får ingen ubalanse i bilen selv om man ikke kan kalle bilen komfortabel. På ordinært underlag kjennes den svært bra ut, og når vi øker hastigheten i svingete partier gir bilen en utrolig følelse av trygghet, nesten uansett fart. Et balansert understell i kombinasjon med Quattro gjør nok mye av dette. Det må alikevel sies at denne bilen er bygget på et chassis som ikke har original Quattro som er konstant firehjulstrekk, men bygget på Haldex kobling som krever litt forskjell i rotasjon på hjulene før den trer inn.

Ytelsen er svært bra og bilen trekker godt over hele turtallsregisteret. Det som slår meg er hvor direkte bilen kjennes. Mange nyere biler er dempet med foringer gjennom hele drivlinjen for å øke komforten. I TT RS kjenner en ikke noe til dette og jeg mistenker at clutchen også har sluppet unna de vibrasjonsdempede tiltakene andre Audièr har som ofte gir mindre direkte følelse som denne bilen gir.

Bilens enorme grep gjør at vi ikke får teste hvordan bilen oppfører seg når grepet tar slutt. Veiene tillater ikke slik kjøring men totalinntrykket er svært bra. Bilen gir tillit og en får en trygg og god følelse selv med svært aktiv kjøring.

Dette er en bil med prislapp på over 1.1 million kroner som coupe. Dette er ganske ville priser for en TT. Men ser du den opp mot hva du får fra konkurrentene er det ikke så galt allikevel. Det ligger litt i kortene da at dette blir en nisjebil uten store salgsvolum i Norge. Dette er en bil som henvender seg til entusiasten.

Konklusjonen var at dette var en av de kjekkeste bilene vi har kj��rt så langt.

 
Vi takker Drømmebil AS for utlån av bilen!
KLE_0812
Tekst og foto: Kjetil Kleppe v/ Megabite AS

Eldre innlegg