Behøver du å ta service på din el-bil?


Hva skiller service på el-bil og vanlige biler? Er dette noe alle verksteder kan utføre? For deg som eier en elbil kan det være verdt å lese denne artikkelen.

kv%c3%a5l auto service elbil hoved1200
Elbil salget har tatt av i Norge mye pga. avgiftsfritak og andre goder som lavere satser eller fritak for bompenger osv. I kjølvannet av den dramatiske økningen dukker det opp spørsmål rundt service og EU kontroll av el-biler kontra ordinære biler med bensin eller diesel-motorer.

Utgangspunktet er enkelt å svare på, og det er at alle biler behøver service uavhengig av om den går på bensin, diesel eller strøm. Intervaller og hva som utføres på service vil derimot være ulikt i mange tilfeller. Regler for EU kontroll er også likt for alle biler.

Det finnes ingen offentlig sertifiseringsordning som er spesielt for bilverksteder som skrur på el- og hybridbiler kontra ordinære biler. Verkstedene bør likevel ha gått kurs for å ha riktig kompetanse, både for å ha kunnskap, men også fordi batterier kan være risikofylte for bilmekaniker om det ikke behandles på rett måte.

Som beskrevet i et tidligere blogg-innlegg er det fritt verkstedvalg i Norge. Det medfører at du som bileier kan velge å benytte frittstående bilverksteder uten å miste garanti på din bil. Reklamasjoner må tas hos merkeverksted. Dette gjelder også for el-biler og hybrider uten unntak. EU kontroll (PKK - periodisk kjøretøykontroll) skal utføres 4 år etter førstegangsregistrering på alle biler og deretter hvert 2. år. 

Det er mange myter rundt el-biler hvor mange påstander er at el-bilen er langt mindre kompleks en hva en ordinær bensin eller dieselbil er. Sannheten her er nok at dette er individuelt fra bilmerke og modell. De største premium el-bilene i markedet i dag er nok like komplekse som «ordinære» biler og har ofte ny og avansert teknologi, slik at det er ingen enkle svar på dette. En bensin og dieselbil har til gjengjeld motorer med langt flere bevegelige deler, samt de har girkasse, noe en normalt ikke finner på el-biler. Hybrider er ofte de mest komplekse da de har teknologi fra begge sider.

Grunnprinsippet er nok likevel at det er ulike serviceinternvaller og i mange tilfeller lavere service-kostnad på el.biler pga. en har ikke behov for oljeskift. Det er likevel inspeksjon/bytte av bremser, klimaanlegg, pollenfilter, vindusviskere, forstilling, hjullager, dekk, eller andre reparasjoner må tas på samme måte som ordinære biler. I mange tilfeller skal også el. biler har service på kjøleanlegget for batteripakken med oppgitte intervaller som er ulikt merke til merke. De fleste el-biler har minst like stort, om ikke større behov for oppdatering av programvare, og i tillegg er det i noen tilfeller ettersyn av elektrisk utstyr som ladekabler og høyvoltsledninger.

Kvål Auto er et moderne bilverksted i Sandnes som kan ta både service og EU kontroll på din el-bil. Vi har kvalifiserte mekanikere og nødvendig utstyr som kreves. Kontakt oss i dag. 
Kv%C3%A5l_auto_service_elbil3
El biler er på mange måter like komplekst oppbygd som bensin og dieselbiler, selv om de har færre bevegelige deler.

Eldre innlegg