Er det en fordel for bileier, eller for merkeverksteder?

Elektronisk servicehefte

Finner du ikke servicehefte på nyere biler?

Hva er elektronisk servicehefte


De fleste kjenner til servicehefte som normalt ligger i hanskerommet på bilen sammen med instruksjonsbok og vognkort. Her setter verkstedet sitt stempel på alle servicer som har blitt tatt fra bilen var ny. Mange får seg en overraskelse når de skal kjøpe nyere bruktbil og ikke finner serviceheftet i bilen. Årsaken er enkel, nemlig at det har blitt digitalt og lagres i bilprodusentens eget system på internett.

elektronisk servicehefte
Mange lurer på hvorfor dette er innført. En årsak er å forenkle alle rutiner rundt service og sikre alle data på bilen, samt hindre juks både på utført service, men også på kjørte kilometer på bilen. Noen spekulerer også i om det er en bevisst strategi fra bilprodusenter for å verne om egne merkeverksteder gjennom å gjøre det tungvint og mer kostbart for andre. Dette er kun spekulasjoner, men det er ingen tvil om at de mindre uavhengige verkstedene har fått en mer komplisert hverdag når de skal forholde seg til svært mange bilmerker sine systemer. Alle verksteder som har tilgang kan lese av hele bilens historikk over alt som er utført av service, og i noen tilfeller også reparasjoner.

Hvor lenge har det vært?
BMW og Mercedes var først ute og de øvrige merkene kom raskt etter for ca. 4-5 år siden. I dag har de aller fleste merker dette med noen unntak. Problemstillingen for de mindre verksteder kommer ofte etter en stund da de ikke alltid er det første som tar service på en nyere bil. 

Må en bruke dette?
Om du velger å benytte seg av fritt verkstedvalg og ikke gå til merkeverksted for å ta service på din nyere bil er det viktig at verkstedet bruker bilens elektroniske servicehefte. Om ikke kan bilforhandler nekte reklamasjon om en feil oppstår og det blir en reklamasjonssak. Årsaken er at det er krav om å følge bilfabrikantens krav til service og vedlikehold, og riktig dokumentasjon på utførelse. En håndskrevet lapp med stempel på er ikke gyldig dokumentasjon. Sørg derfor å få bekreftelse på at ditt verksted utfører dette etter bilfabrikantens krav gjennom bruk av elektronisk servicehefte.

Utførelse
Ditt verksted må ha avtale om å bruke dette og registrert bruker i de ulike systemene for hvert bilmerke. Ingen merker bruker samme løsning. Verkstedet må betale for tilgang gjennom en ordning der de betaler pr time, dag, eller år basert på volum hos verkstedet. Programvaren er webbasert og etter pålogging registreres bilens chassisnummer hvorpå en registrerer inn alt som er utført med bilen. Dette må utføres når bilen er på service og kan ikke tilbakedateres, noe som hindrer svindel. Noen bilfabrikanter har også tilgjengelige servicehåndbøker gjennom en utvidelse av abonnementet til verkstedet.

Kjøp av bruktbil
Ved kjøp av bruktbil kan elektronisk servicehefte skape noen utfordringer. Før kunne en enkelt få dokumentasjon på utførte service på bilen som en ønsket å kjøpe gjennom et vanlig servicehefte. Nå er den informasjonen kun tilgjengelig digitalt for verksteder, noe som lager det vanskeligere å få dokumentert serviceforløpet til bilen. Eier av bilen kan få dette ut fra verkstedet om ønskelig om det stilles krav til slik dokumentasjon.

I praksis
Det er ikke ukjent at merkeverksteder gjør hva de kan for å hindre frittstående verksteder å ta service på nyere biler, ofte med trussel om å miste garanti på feil som oppstår i reklamasjonsperioden. Direktiv fra EU hindrer dem i å gjøre dette slik at det ikke er noe i veien for alle autoriserte verksteder å utføre service uten å miste garanti. Men bilen må benytte originaldeler, eller deler med minst like god kvalitet, samt alle servicerutiner må følges. Det er som nevnt dokumentasjonen det står på når bilen har elektronisk servicehefte. Kvål Auto har støttet elektronisk servicehefte siden det først ble innført og har gode rutiner for all dokumentasjon av det som utføres på en service. Sammen med erfarne mekanikere og spesialkompetanse inne flere av prestisjemerkene som BMW, Audi, Mercedes og Porsche med flere, kan vi utføre service på nyere biler uten noen risiko for å miste garanti.
 
kle 4241

Eldre innlegg


Bruk SjekkPunkt konto og betal når det passer deg!
Les mer »
Søk om SjekkPunkt konto »

Kvål Auto AS

Hovebakken 9
4306 Sandnes
Tlf: 51 66 70 00

post@kvalauto.no
facebook hvit sirkel
Besøk oss på facebook!

Samarbeidspartnere

avetti-logo
svv godkjent 200px1
Bruk SjekkPunkt konto og betal når det passer deg!
Les mer »
Søk om SjekkPunkt konto »

Kvål Auto AS

Hovebakken 9
4306 Sandnes
Tlf: 51 66 70 00
post@kvalauto.no
facebook hvit sirkel
Besøk oss på facebook!