Kvål Auto blogger om aktuelle saker og testkjører spesielle biler. Følg med på KvålBloggen

Corvette C6 - MED TURBO!

Turbo i en Corvette

Corvette C6 Twin Turbo


Corvette har siden den først kom på markedet i 1953 aldri blitt levert med turbo. Dette hindrer ikke aftermarked produsenter i å lage svært gode sett.

dsc 5588
Det er ikke ofte en kjører biler med slik ekstrem ytelse. Denne bilen har etter montert Twin Turbo system fra APS Engineering. Dette gir ca 700 hk på motor uten å gå på bekostning av kjørbarhet av bilen. Om ønskelig kan en tune bilen ytterligere.

Det er med en viss spenning en legger ut på en lengre kjøretur med en slik bil. Vi starter bilen, tomgang og igangkjøring er som en standard Corvette. Bilen kjennes og oppleves helt fin på bykjøring ut av Sandnes, men det tar oss ikke lang tid før en kjenner dreiemomentet i denne bilen. Vi lar bilen gå varm før vi prøver ytelsen.
Girkassen er en ordinær automatkasse, noe som for mange vil oppleves skuffende på papiret, også for undertegnede. Men følelsen blir straks positiv når en oppdager at det er mulighet for manuell giring på rattet. Det er ikke ordinært «paddle shift» hvor en girer opp og ned på høyre og venstre side. Systemet minner mer om hva Porsche har på enkelte modeller. En girer ned med å dra hendel til deg, og opp med å trykke på + inni rattet. Noe uvandt, men fungerer like bra når en har vendt seg til det. En har identisk system på begge sider av rattet og kan velge. Fordelen med dette systemet er at girkassen fungerer som en ordinær automatkasse i drive. Responsen på manuell modus var overraskende bra. Selvsagt ikke helt på høyde med en moderne dobbelt clutch kasse, men betydelig raskere en hva jeg hadde forhåpninger om slik at totalopplevelsen er betydelig bedre en hva en trodde før kjøreturen startet.

En blir ikke lei det enorme dreiemomentet, bilen skyver og skyver og det resulterer i store smil. Det er ikke bare positive ting å finne. Bilen er ikke den råeste utgaven fra Corvette og har med andre ord et understell som ikke er laget for så mye ytelse. Den blir noen ganger litt soft for en slik ytelse. Tenker da på kraftig akselerasjon hvor derpå går av gassen og en kjenner at understellet er for mykt.

En Corvette har en rekke fordeler foran andre sportsbiler i samme klasse. Den er laget i større volum som medfører at både service og deler er rimelig. Det er et svært godt miljø for Corvetter i Norge med en stor klubb med mye aktivitet. Så om en ser seg om etter en god hobbybil kan vi anbefale Corvette. Skal du ha en sportsbil en bruker som hverdagsbil finnes det nok flere andre alternativer vil vil anbefale foran denne.
DSC_5644
Tekst og foto: Kjetil Kleppe v/ Megabite AS

Eldre innlegg