Kvål Auto blogger om aktuelle saker og testkjører spesielle biler. Følg med på KvålBloggen

BMW M5 - kjøremaskin i forkledning!

V10

Test av BMW M5


BMW M5 er et ikon i bilverden. En hører ofte utsagt som «verdens beste bil» osv og alle bilkjennere har respekt for det BMW har fått til med denne modellen.

dsc 4517
Vi har fått anledning til å teste en M5 E60, 2006 modell. Bilen har lav kjørelengde og i svært god stand. Undertegnede har selv hatt 5`serie av samme generasjon, men da med diesel. Spenningen var da stor for å se hvor mye mer BMW har greid å få ut av en bil basert på samme chassis. Og la meg røpe med en gang at det er svært mye!

Når en starter en kald M5 blir en litt skuffet av lydbilde. Det høres ikke ut som en eksotisk motor. Dette endrer seg gradvis som motoren varmes opp. Bilen oppfattes som rimelig ordinær med første øyekast, men når en ser nærmere på den oppdages detaljer. Den har betydelig kraftigere bremser kontra andre modeller, ventiler i skjermer, dekor osv. Men i motsetning til eks. RS modeller fra Audi har den ingen eksteriørmessige endringer som bredere skjermer el. Ved rolig kjøring er bilen svært kultivert og støynivået er behagelig. Den største forskjellen er nok girkassen. M5 er utstyrt med en 7 trinns SMG girkasse som er en enkel clutch, automatisk manuell kasse. Enkelt forklart er den laget som en manuell giret bil, men operasjonen er hydraulisk og kan gires manuelt fra rattet, eller en auto modus som på bil med automatgir. En merker fort at dette ikke er en ordinær girkasse og girskifte er merkbart og direkte. En kan justere hvor direkte girskifte skal være og på mest aggressive setting slår det brutalt når den girer med pådrag. Det går litt tid og venne seg til kjørestilen med en slik girkasse, og personlig likte jeg godt girkassen når en girer manuelt men auto modus virker litt nølende og uryddig. Bykjøring blir ikke så ryddig og fin som med en ordinær automatgiret bil.
Selv om motoren yter 507 hk er ikke disse tilgjengelige før en har trykket på power knappen og ordinær kjøring gir deg 400 hk. På rattet finnes en «M» knapp. Denne kan programmeres slik en ønsker mht. ytelse, girskifte osv.

Selve «rosinen i pølsa» på en M5 er motoren. Når den kom på markedet var den noe av det mest høyteknologiske en kunne finne i markedet. Hva med en 5.0 l, V10 som drar helt opp til 8250 rpm! Ved rolig kjøring er motoren balansert, sterk og har et behagelig rolig lydbilde. Bilen er svært kultivert. Ved pådrag skjer det noe med bilen… den slutter aldri å dra! Det er så mye turtall å hente før en må gire at det tar litt tid før en greier å tilpasse seg. Det er utrolig morsomt og inspirerende å kjøre litt aktivt med denne bilen. Lydbilde er flott men ikke i klasse med de mest eksotiske bilene, og personlig må jeg si at en av de andre testeksemplarene våre, CLS 55 AMG hadde råere lyd, men det er min personlige smak og ikke alle tenker likt. Men om en tar med hvordan motoren presterer og den fleksibiliteten den gir, er det bare å bøye seg i støvet for hva BMW har fått til her. Motoren får maks poengsum fra meg.
DSC_4468
kurvekjøring strammes sidestøtten i setene på den siden bilen heller mot for å få deg til å sitte bedre fast i setet. Dette kan en justere intensiviteten på. Dette fungerte svært godt!

Styring og understell er i kjent BMW stil. Det er få biler i markedet i dag inkludert sportsbiler som gir like mye feedback og respons som en BMW med M understell. Understell er nær perfeksjon for en type bil som dette og gir en fantastisk følelse av kontroll i alle hastigheter. Bilen kjennes svært nøytral men med en anelse overstyring å spore. Til å være såpass stiv absorberes ujevnheter i veibanen på svært god måte. Dette er nær perfeksjon fra BMW! Bremser skuffer heller ikke. De biter bra men vi får selvsagt ikke testet dem godt nok på ordinær landevei, men det vi kjenner skuffer ikke. Imponerende bremsekraft.

Det er lite negativt å si om denne bilen. Det ordet som slår meg er helhet. Alt virker som det går hånd i hanske og det er kanskje en av de beste bilene jeg har kjørt om en ser ut fra de kriterier denne bilen skal fylle. Det er tross alt en 4 dørs personbil som kan frakte 5 personer komfortabelt. Samtidig henger den med svært mange av de aller mest eksotiske superbiler, ikke bare rett frem, men også i svinger. Bilen ser svært ordinær ut, men det er også noe av hensikten med konseptet.

Så er dette verdens beste bil? Det er sterke ord både TopGear og andre i media har brukt om bilen. Jeg er fristet til å si ja om en ser på den totale opplevelsen, herunder ytelse kontra kjørbarhet.
DSC_4450
Tekst og foto: Kjetil Kleppe v/ Megabite AS

Eldre innlegg