Kvål Auto blogger om aktuelle saker og testkjører spesielle biler. Følg med på KvålBloggen

Tuning av Audi A3

Heftig modifisering av en eldre Audi A3

Tuning av Audi A3 1,8T


Jeg vil med denne reportasjen forsøke å skildre en tunet bil på ny måte. Svært mange er skeptiske til tuning av biler og hvilken effekt dette har på daglig bruk. Vi ønsker gjennom flere reportasjer å gripe fatt i dette og vise alle sider, både positive og negative sider ved ombygging av biler.

dsc 4141
Testen er av en 2000 modell Audi A3, 1,8T  Quattro. Kort fortalt har bilen fått en grundig oppbygging av motor med større turbo og tilhørende tuning, mer info kommer senere i reportasjen. Understellet er modifisert og den har fått Brembo bremser foran. Bilen er målt i benk til over 280 hk på drivhjulene noe som med ca 15% tap i drivverk tilsvarer ca. 330 hk på motor. Det er verd å vite at denne testen foretas av privateiet bil og det er vist stor respekt for bilen slik at ingen tester 0-100 og lignende er foretatt.

Turen startet ved Kvål Auto sine lokaler og gikk innover til Hjelmeland via Lauvvik. Flott vært og tørre veier la ekstra flotte rammer rundt denne fine vårdagen. Undertegnede har mye erfaring med spesielle biler og jobber ikke hos Kvål Auto, og er dermed upartisk til de modifiseringer som er utført. Noe av det første som overrasket meg er hvor ordinær bilen kjennes ut ved normal kjøring. Lite skiller denne bilen fra en original A3 fra samme tidsepoke. Tomgang er helt fin, ingen rykking ved igangkjøring og respons fra kald motor og er identisk med det en forventer fra en standard bil.
Denne dagen er det lite trafikk på veien og forholdene er fine. Det faktum at bilen er tunet er noe en først blir oppmerksom med ved første virkelige pådrag. Fra 3000 RPM trekker det svært bra og fra 4000 RPM sparker det virkelig fra, og bilen drar nydelig med god kraft opp til turtallsperra. Det er nå en merker at dette ikke er en ordinær A3 1,8T. Her trekker det bra! Fortsatt ikke noen lugging eller feilslag. Det som er verdt å ta med her er at denne bilen har kjørt over 50 000 km etter ombygging og har vært driftssikker og feilfri i denne perioden. Chassiset følger bra med og det kjennes ikke noe vridning el. Understellet er fastere en standard, men oppfattes ikke som hardt, og etter min smak kunne bilen vært enda hardere satt opp.

Bremsene tar godt og bilen bremser jevnt og fint. Det som er kjekt med dette eksemplaret er at den er utstyrt med Audi sitt gode Quattro firehjulstrekk. Dette medfører at en unngår "torque steer" som er et begrep ofte benyttet på forhjulsdrevne biler med mye effekt. I praksis er dette at bilen vrir på seg ved hard gasspådrag. Årsaken er oftest ulik lengde på drivaksler og en må kjempe med bilen som vrir seg i ulike retninger. Når bilen har bak, eller firehjulstrekk slipper en dette fenomenet.

Gjennom hele turen får jeg en god følelse med bilen. Den kjennes fast og fin og en føler ikke at en kjører en 12 år gammel bil. Lydbilde ved ordinær kjøring er som standard bil, men med pådrag får en et rått lydbilde som minner litt om en løpsbil. Støynivået er ikke høyt, det er mer karakteristikken på lyden som endrer seg.

Når en kjører en eldre bil som er tunet forventer en seg ofte en bil som både er litt løs i fisken og blir litt "hårete" i opplevelsen. Vårt testeksemplar her gjør at jeg sitter igjen med et helt annet inntrykk og jeg må si meg imponert. Bilen er fast og fin og en kjenner at motorbygget er svært godt utført. Bilen er råsterk men like kjørbar som standard utgaven av samme bil. Kvalitet og driftssikkerhet er ivaretatt noe denne bilen er bevis på.

Bilen er også utstyrt med fullt programmerbart datainnsprøytning fra Fartstrup, dette er noe vi kan tilby til de fleste VAG modeller.

Fordelen med dette innsprøytningssystemet er at alle orginale funksjonaliteter ivaretas som kjørecomputer, cruisekontroll og haldex styring.

Dette er en "plug & play" ordning hvor den orginale styreenheten byttes inn og nytt printkort blir innsatt i org. boksen med tilkobling via com-kabel til PC. Dvs ingen opplegging av nytt ledningsnett i motorrom. Mapping utføres i dynobenk etterpå.

Innsprøytningsdysene er utskiftet med noen hakk større. Lysegrønne bosch dyser 580ml v/ 4 bar bensintrykk.

Turbo: Garrett GT2560BB turbo
Bensinpumpe ombygget i tanken til Bosch 044.

 
DSC_4181
Tekst og foto: Kjetil Kleppe v/ Megabite AS

Eldre innlegg